Preguntes i respostes sobre els serveis i l’activitat al municipi d’Avinyó

Dilluns, 23 de març de 2020 a les 00:00

L'Ajuntament dona resposta a les qüestions que més preocupen als veïns d'Avinyó durant aquests dies de confinament i d'emergència sanitària. Un exhaustiu recull d'informació pràctica que inclou telèfons, horaris i informació clara i concisa sobre el Coronavid-19.

  1. El CAP d’Avinyó funciona amb normalitat?

De moment el CAP es manté obert en els horaris habituals. Si no pogués ser així, s’avisaria la població. Ara bé, abans d’anar-hi cal trucar i us donaran les indicacions pertinents. Cal fer cas sempre dels canals oficials de la Generalitat i del Departament de Salut.

  1. Es tenen dades sobre si hi ha casos de COVID-19 a Avinyó o se sap quants casos hi ha dins l’Àrea Bàsica d’Artés?

Els responsables informen que hi ha casos però no tenen dades concretes. Les proves només els fan als que cal derivar a l’hospital. Hi ha gent que ho està passant a casa amb control de símptomes des dels CAPS, a domicili quan és necessari.

  1. Hi ha algun tractament per al COVID-19?

Actualment no hi ha un tractament específic per al nou coronavirus, però si que n’hi ha molts per controlar-ne els símptomes. Si tens coronavirus o sospites que en pots tenir:

  • Descansa tant com faci falta fins que et trobis millor
  • Beu aigua en abundància
  • Pren antitèrmics o els medicaments recomanats pels professionals sanitaris
  • Els casos més greus requereixen tractament amb suport vital avançat, a les unitats de cures intensives dels hospitals.
  1. Tan important és quedar-se a casa?

Molt. Les autoritats sanitàries indiquen que el confinament és clau. No es pot sortir de casa. Les persones d’edat avançada, malgrat que estiguin sanes i actives, no poden sortir a comprar. Millor que hi vagin els familiars o alguna veïna o veí.

  1. Les dones embarassades tenen més risc?

Actualment no es considera que tinguin un risc més gran ni tampoc hi ha dades que el coronavirus pugui passar al fetus, i per tant, és poc probable que pugui causar anomalies. En tot cas, davant la sospita d’infecció (febre, tos, dificultat respiratòria) cal trucar a la llevadora o a l’equip assistencial.

  1. Com afecta el coronavirus als infants?

Els afecta d’una manera molt lleu. De fet n’hi ha que ni tan sols presenten símptomes però en són transmissors. Ara bé, davant qualsevol símptoma, cal trucar al CAP.

  1. Fa falta material al CAP d’Avinyó?

Sí, mascaretes FP2 i bates impermeables. Tot d’un sol ús. N’han d’arribar però, de tota manera, tothom que en pugui proporcionar ho pot portar al CAP d’Avinyó.

  1. Han arribat  a Avinyó les targetes moneder de les beques menjador per als infants becats pel Consell Comarcal?

Des del primer moment s’han fet les gestions. Les famílies estan informades i, si no hi ha res de nou, en 1 o 2 dies els arribaran.

  1. Es fa algun tipus de seguiment amb les famílies de menors amb diferents problemàtiques socials?

Sí, es fa periòdicament amb els diferents mitjans telefònics i l’educadora segueix fent atenció i recomanacions no presencials. I també resol qualsevol incidència via telefònica (custòdies, desplaçaments, etc.). Està sempre localitzable.

  1. Hi ha alguna mesura per a les víctimes de violència aquests dies d’especial fragilitat arran del confinament?

Hi ha els següents telèfons: 900 900 120 (atenció 24 hores, telèfon gratuït i confidencial). Si es sospita que alguna dona i/o criatura està patint violència al teu voltant, cal actuar i trucar al 112 perquè les violències masclistes són delicte públic i és responsabilitat de tothom aturar-les.

  1. Es segueix donant el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD)?

Sí, però s’ha cribrat els casos a fi de donar la màxima atenció i alhora minimitzar el risc de contagi i propagació del coronavirus. Es segueix donant atenció presencial a aquells que són especialment vulnerables i a d’altres es fa seguiment telefònic i/o se’ls ajuda amb la compra. Totes les persones reben atenció d’alguna o altra manera d’acord amb la situació i coordinants amb les famílies i les persones implicades.

  1. Les treballadores del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) tenen el material de protecció necessari?

De moment sí. I des del Consell Comarcal també s’ha coordinat una comanda conjunta per intentar evitar que en manqui més endavant.

  1. Es dona cobertura a les persones grans que no són usuàries del SAD de l’Ajuntament?

Sí, s’ha fet una coordinació també amb la treballadora social del CAP, qui ens ha fet arribar casos als quals també és important que fem seguiment d’alguna o altra manera i així s’està fent.

A banda, els Serveis Socials es coordinen amb el Servei Local de Teleassistència (Televida) i Diputació de Barcelona per anar arribant a les persones majors de 65 anys, usuàries o no del teleassistència i que no estiguin detectades per Serveis Socials o Àrea Bàsica per poder oferir també seguiment i suport de manera gratuïta.

  1. Com estan les persones grans de la Residència Relat? Tenen el material suficient?

A dia d’avui tothom està bé i ho tenen tot controlat. De moment tenen el material suficient però estan esperant que els n’hi arribi més perquè no els n’hi manqui.

  1. Els familiars de les persones usuàries de la Residència Relat poden visitar-los amb normalitat?

No, perquè cal seguir el protocol de la Generalitat de Catalunya i evitar al màxim possibles contagis. Es fan videoconferències i diàriament es publica informació i fotografies dels residents al web i a les xarxes socials.

  1. Les famílies receptores d’aliments segueixen rebent-los?

Si. Aquesta setmana van arribar els aliments de la Creu Roja amb normalitat i ja s’han repartit els primers lots.

  1. Es necessiten voluntaris per ajudar les persones més vulnerables?

De moment en l’àmbit pròpiament de Serveis Socials s’arriba amb el personal habitual. Ara bé, s’ha ofert la possibilitat d’apuntar-se telefònicament en una llista a l’Ajuntament per si en algun moment pot ser necessari. La coordinació la farà la treballadora social del municipi, i en cas que es necessités algú, sempre seria per tasques senzilles que no impliquessin irrompre en la intimitat de les persones i mantenint les mesures de protecció necessàries.

  1. Es pot sortir a comprar?

Sí , però només per fer les compres realment necessàries d’aliments i productes bàsics. Cal procurar fer la compra per diversos dies, per evitar així haver de sortir tan sovint. Cal sortir a comprar sol, fent el camí més curt a l’establiment i retornant a casa un cop acabada la compra. Sempre que sigui possible, s’ha d’intentar utilitzar el servei a domicili.

  1. Com actuar dins la botiga?

Dins de la botiga, s’hi ha d’estar el menor temps possible, evitar les aglomeracions i mantenir la distància de seguretat amb la resta de persones de 1- 2 metres. Cal utilitzar, sempre que es pugui, guants d’un sol ús. Si no se’n veuen a l’entrada, cal demanar-ho al botiguer/a.

  1. Es pot sortir a comprar amb menors a càrrec si no hi ha ningú més a casa?

Demaneu a algú que us faci arribar els aliments o productes bàsics que facin falta . Si no hi ha opció, cal evitar que els menors entrin dins l’establiment.

  1.  Estan obertes les botigues? Fan l’horari habitual?

Només estan oberts els establiments d’alimentació i els de serveis bàsics que ha decretat el govern. La majoria han reduït l’horari d’atenció al públic, i alguns ofereixen el servei de domicili.

Llistat de botigues i serveis oberts

  • Assessoria Afys

Telèfon: 938 387 008
Horari: de dilluns a divendres de 9.00 a 13.00 h i de 16.00 a 19.00 h a porta tancada
Correu electrònic: aolle@afys.cat

  • Assegurances Pla

Telèfon: 938 387 625. Telèfons mòbils de contacte : 646397907 / 606190135 / 648502374
Horari: de dilluns a divendres de 9.00 a 13.00 h i de 16.00 a 19.00 h a porta tancada.
Correu electrònic: ppla@segurosbilbao.com

  • Avinyó Fibra. Community SL

Telèfon: 938 387 032
Per incidències, cal trucar de 10.00 a 13.00 h i de 15.00 a 19.00 h i s’enviarà un tècnic. La botiga estarà tancada.

  • Benzinera el Rebost. Gasoils Rovira

Telèfon: 938 387 278
Horari: de dilluns a divendres de 6.00 a 21.00 h
Horari: dissabte i diumenge de 7.00 a 21.00 h

  • Brodats Carme

Telèfon: 600 398 139
Tancat, però s’ofereix per si algú necessita mascaretes

  • Busi Vending / Begudes Busoms

Telèfon: 938 387 344 / 650 020 676
Horari: de dilluns a divendres d’11.00 a 13.30 h.
Cal contactar-hi per altres horaris.

  • Cal Casimiro

Telèfon: 938 387 098
Horari: de dilluns a diumenge de 8.00 a 11.00 h.

  • Ca la Pilar

Telèfon: 938 387 725 / 679 496 361
Horari: dilluns, dimarts i dimecres de 9.00 a 13.00 h, tarda tancat; dijous i divendres de 9.00 a 13.00 h i de 16.30 a 19.30 h; dissabtes de 9.00 a 13.00 h.
Servei a domicili / Recollida a botiga. Comandes per WhatsApp o telèfon.

  • Cal Pujol

Telèfon: 626 011 502
Horari: de dilluns a divendres de 9.00 a 13.00 h i de 17.00 a 19.00 h.
Horari de 9.00 a 13.00 h els dissabtes. Diumenge tancat.
Servei a domicili. Comandes per telèfon o WhatsApp.

  • Centre Tesma

Telèfon: 938 387 568 / 646 822 323
Tancat. Ofereix venda de productes. Contactar-hi per telèfon o WhatsApp. També s’ofereix per entregar mascaretes.

  • Cal Sastre

Telèfon: 938 387 050 / 608597380
Tancat . Però s’ofereix per si algú necessita mascaretes o algun altre producte

  • Estanc El Garrofí

Telèfon: 664 330 794
Horari: de dilluns a dissabte de 10.00 a 12.00 h.
No té servei a domicili, però en cas de necessitat es pot portar a casa.

  • Farmàcia Gavaldà

Telèfon: 938 387 000
Horari: de dilluns a divendres de 9.00 a 13.00 h i de 17.00 a 20.00 h; dissabtes: de 9.00 a 13.00 h. Tarda tancat

  • Forn de Cabrianes

Telèfon: 938 387 111
Horari: de dilluns a diumenge de 8.00 a 13.00 h.
Només servei de forn. No cafeteria.

  • Forn Gavaldà

Telèfon: 616 952 108
Horari: de dilluns a divendres de 8.00 a 13.00 h i de 16.15 a 19.15 h; dissabtes de 8.00 a 13.00 h. Tarda tancat .

  • Forn de pa Modest

Telèfon: 623 398 134
Obertura el proper 27 de març . Només servei a domicili.
Comandes per telèfon i WhatsApp de 9.00 a 11.00 i de 16.00 a 18.00 h.
Horari de repartiment de 7.30 a 9.00 h de dimarts a diumenge.

  • Materials de Construcció Illa

Telèfon: 938 387 173
Horari: de dilluns a divendres de 8.00 a 13.00 h. Dissabte tancat.
Servei a domicili. Es pot comprar a través de la web : www.cadena88.com/illa

  • Òptica Avinyó

Telèfon: 938 387 704 / Servei d’urgències: 692 958 799
Horari: de dilluns a divendres de 10.00 a 13.00 h.

  • Supermercat Condis

Telèfon: 938 387 372
Horari: de dilluns a dissabte de 9.00 a 13.00 h i de 17.00 a 20.00 h.

  • Supermercat Llobet

Telèfon: 938 387 545
Horari de dilluns a divendres de 9.00 a 13.30 h; dissabte de 9.00 a 14.00 h.
Tardes de 17.00 a 20.00 h de dilluns a dissabte.
Fa servei a domicili. Els encàrrecs es poden fer per telèfon.

  1. Hi ha servei de taxi?

En cas de necessitar el servei, cal contactar amb Taxi Arnaus.
Telèfons: 646 979 594 / 670 456 007
Serveis: turisme (només 1 persona); furgoneta (màxim 2 persones).

  1.  Hi ha canvis en les línies de transport regular de viatgers?

Sí. S’han eliminat diversos horaris de dies feiners i de cap de setmana. Consultar-ho a la web de l’empresa Sagalés www.sagales.com/linies-regulars o telefoneu al 902 13 00 14.

  1.  El mercat municipal del dimecres es manté?

Si, només les parades d’alimentació.
Servei a domicili. Comandes per telèfon o WhatsApp
Fruiteria Jordi Aguado, telèfon 650 653 380
Fruiteria Miquel Veraguas, telèfon 675 194 897

  1. El servei de recollida de residus porta a porta funciona amb normalitat?

Sí, funciona dins dels horaris habituals.

  1.  L’àrea d’emergència està oberta?

Sí, i cal mantenir l’espai net i dipositar les escombraries en el seu contenidor corresponent i en cap cas abocar voluminosos dins i fora dels contenidors.

  1.  La deixalleria està en funcionament?

No, el Consorci del Bages per a la gestió de residus la té tancada com a mètode de prevenció per a les persones que hi treballen i les que hi fan aportacions de deixalles. Es reobrirà tan bon punt sigui possible i segur per a la salut de les persones.

  1.  S'efectua la recollida porta a porta de voluminosos?

No. No és segur per a la salut dels operaris ni les persones a qui se’ls retira. Si hi havia recollides previstes s’ajornaran fins a la represa del servei.

  1.  Si a casa hi ha un o més membres afectats pel COVID-19, com gestionem la recollida i separació dels residus?

S’han de prendre les següents mesures:

  • A l’habitació on hi ha les persones aïllades cal tenir-hi un cubell amb tapa i pedal per obrir-lo, amb una bossa que es pugui tancar hermèticament on es dipositaran tots els residus generats per la persona afectada.
  • A l’altra banda de la porta, quan es surti, s’hi ha de tenir un contenidor igual a l’anterior per a dipositar el material de seguretat d’un sol ús que s’hagi utilitzat per a protegir-se durant les tasques de servei o cura de l’afectat/da.
  • Un cop el contenidor està ple, s’ha de dipositar dins la bossa de rebuig i treure-la el dilluns.
  • Al cubell no cal indicar que els residus són d’un habitatge afectat pel COVID-19.
  • Si els residus són provinents d’una o més persones afectades de COVID-19 està totalment  prohibit separar les fraccions i treure-les el dia que pertoqui el servei.
  • Si la resta de membres de l’habitatge no està afectada pel COVID-19, es pot fer ús del servei de recollida porta a porta amb normalitat.
  1. Es pot anar a córrer, en bici o qualsevol activitat de lleure a l’entorn rural?

No està permès com a mesura de prevenció per evitar riscos d’infecció per COVID-19  o accidents que requereixin l’assistència dels equips d’emergències o saturació de centres mèdics o hospitals.

  1. Es poden passejar les nostres mascotes a l’entorn rural?

No es pot fer. Les mascotes s’han de passejar a prop de casa.

  1. On es pot  treure la mascota perquè faci les seves necessitats?

Es pot fer a prop del domicili on residim i el temps just per fer-les i retornar a casa. Es recorda que sempre s’han de recollir els excrements.

  1. Es permet tenir cura de l’hort?

Segons les indicacions del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya, no es permet tenir cura d’un hort particular, no professional. Sí que es pot, en el cas que sigui l’activitat professional.

  1. Es pot anar a la granja, a fer tasques agrícoles o forestals?

Sí, sempre que sigui una persona sola i amb el corresponent justificant que ho acrediti.

  1. En aquest temps de confinament, l’IE Barnola fa acompanyament virtual als seus alumnes?

Sí, a partir de 5è de Primària tenen una plataforma virtual que els permet la connexió entre l’alumnat i el professorat. Per l’alumnat dels cursos inferiors hi ha intercanvi a través de correu electrònic o missatgeria unidireccional tipus WhatsApp. Cal tenir en compte que tota activitat dirigida als alumnes no serà avaluable per tal de respectar l’equitat i els recursos de l’alumnat.

  1.  La Llar d’infants l’Estel facilitarà material virtual a les famílies pels seus infants?

Per aquests dies de confinament les educadores de la Llar d’infants es comprometen a enviar per correu electrònic a les famílies les activitats interactives entre infants i famílies.

Les activitats estan distribuïdes per nivells (0-1anys/1-2anys/2-3 anys) i s’enviaran a les famílies cada dimarts i dijous mentre es mantingui la situació de confinament.

  1. Quines són les funcions actuals del vigilant municipal?

A part d’exercir les seves funcions habituals, ara també vetlla pel compliment de les ordres de confinament i les restriccions de desplaçament i cal obeir les seves indicacions.

  1. Es pot anar als cementiris del municipi?

Els cementiris municipals estan tancats per a les visites. Només s’obriran en cas d’enterrament.

  1.  El servei de neteja a la via pública es manté?

El servei de la brigada municipal neteja els carrers i les papereres un cop per setmana i la plaça Major el dimecres, després del mercat. Si convé, s’actuarà més sovint.

  1. Es manté l’activitat administrativa de l’ajuntament?

Sí. Els serveis mínims administratius i el teletreball dels tècnics municipals permet donar sortida a tràmits i peticions que no requereixen activitat presencial a l’exterior.

  1. Es poden fer tràmits i gestions a l’ajuntament?

Sí, telemàticament a través de la pàgina web municipal (www.avinyo.cat) i en particular a la seva secció de tràmits www.avinyo.cat/seu-electronica/tramits-i-gestions/.També per via telefònica (93 838 77 00) s’atendran totes les consultes de 9.00 a 14.30 h. No hi ha atenció presencial tret d’aquells casos d’urgència.

  1. Amb la situació d’estat d’alarma s’han modificat terminis dels processos administratius?

Sí. Els terminis de tots procediments administratius iniciats per l’Ajuntament d’Avinyó han estat interromputs mentre duri la vigència del decret d’estat d’alarma i/o les seves pròrrogues. El còmput s’activarà de nou un cop perdi la seva vigència.

EN CAS DE NECESSITAT - CONTACTES

Ajuntament
No atenció al públic presencial
Telèfon: 938 387 700
Horari: de 9.00 a 14.30 h
www.avinyo.cat

Vigilant municipal
Telèfon: 747 85 84 41
Horari: de dilluns a divendres de 8.30 a 14.00 h i
dilluns, dijous i divendres de 18.00 a 20.00 h

Consultori mèdic
Telèfon: 938 388 855
Horari: Dilluns i dijous de 8.00 a 15.00 h / Dimarts de 13.00 a 20.00 h /
Dimecres i divendres de 8.00 a 13.00 h
Fora d’aquest horari, cal adreçar-se al CAP d’Artés. Telèfon: 938 202 060

Emergències 112 /  Urgències per coronavirus i sanitàries 061

Darrera actualització: 23.03.2020 | 14:01